O mně Cesty Fotoalbum Novinky Polní čísla MT Kontakt

Mexický deník aneb poprvé v Mexiku

tak, jak jsem to vnímal já, Martin Tvrdík
část 7.

přechod na část:   1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14

23. 10. 2004 Sníst polívku a rychle sbalit. Jirka zase vyhrál. Už jsem na to přišel, jak to dělá. Budí se ještě před rozedněním a v tichosti si všechno zabalí. Pak vyleze ze stanu, jako by právě vstával. Je to filuta. Musím se pořád učit. Tak a rychle na sádrovec.

Kousek před lokalitou nás zablokuje auto jedoucí v protisměru. Z auta vystupuje Mexičan a jeden zůstává v autě. Prohodí s námi pár slov a začne nám nabízet semínka geohintonií. Po odmítnutí a upozornění, že by nás zavřeli, kdyby je u nás našli, volá kolegu z auta. Ten se představuje jako místní starosta a vyžaduje alespoň poplatek za focení. Po krátkém smlouvání a upozornění, že jsme z chudé země, mu dáváme 250 peso a necháme si napsat na kus papíru potvrzení. Takových starostů by se tady mohlo najít více. Do bílé skály se už pěkně opírá sluníčko, takže focení opět žádná sláva. Rostliny jsou však nádherné.

Na lokalitě Aztekium hintoni

Na lokalitě trávíme asi 1 hodinu a vyrážíme směr Aztekium ritterii. Při výjezdu z údolí prozkoumáváme malý kopeček po pravé ruce. Na vrcholu nalézáme Ariocarpus retusus. Výskyt je, jako již několikrát, na jihovýchodním svahu a na vrcholu. Rostliny jsou bohužel již odkvetlé. Po poměrně dlouhé prašné cestě a krásném pohledu na dominantní skálu, přijíždíme konečně před Rayones.

Z Galeány na Rayones

Zde odbočujeme doprava, projíždíme brodem přes vyschlé koryto řeky a po malém zaváhání jsme na jedné z nejznámějších lokalit (GPS: 24 58 313, 100 03 935, výška 1027 m n. m.).

Aztekium ritterii - velký obrázek 219 kB
Aztekium riterii v sádrovcové stěně

Na kolmé sádrovcové skále zde rostou stovky těchto perel Mexika. Bohužel opět špatné podmínky pro focení.V rokli je poměrně málo světla. Lezeme po skále jak kamzíci, sádrovec je nestabilní, značně drobivý. Naštěstí se tento výkon obejde bez zranění. Fotím ještě krásně zelené vranečky na bílém sádrovcovém podkladu.

Vranečky na stanovišti  Aztekium riterii

Při pohledu ze skály jsou vidět nádherné scenerie okolních pohoří. V Rayones navštěvujeme několik známých lokalit Ariocarpus scapharostrus.

Rayones

Bohužel nejsou v květu a tak nechceme ztrácet čas dalším hledáním. Vjíždíme na asfaltovou silnici směr Linares. V Linares doplňujeme v místním Supermercadu zásoby a vyrážíme směr San Carlos. V těchto místech je již nížina a na teplotách je to znát. Je již tma a tak musíme hledat urychleně nocleh. Bohužel při asfaltové silnici jsou samé oplocené ranče a všude je vysoká tráva. Dojíždíme proto až do vesničky San Salvador, kde sjíždíme na prašnou cestu, která by nás měla dovést k pohoří Sierra de San Carlos. Kousek za vesnicí nalézáme v buši vhodné místo a tak při baterce stavíme stany. Je sice již kolem desáté večer, ale stále je pořádný pařák.

24. 10. 2004 Noc za moc nestála. Bylo teplo až do rána. Ráno nám spravují náladu místní farmáři, kteří nám po navázání kontaktu, přinesli dobrý ovčí sýr. Je to jeden ze způsobů jejich obživy.

Po rozdání několika suvenýrů vyrážíme směr San Carlos. Asi 3 km za naším stanovištěm je první výskyt Astrophytum asterias. Hned u auta nalézáme první rostliny. Dělám několik detailů a vyrážím hustým terénem na vrcholek. Bohužel žádné další už nenalézám a tak dělám alespoň několik foto krásných barevných pavouků. Další lokalita je opět bomba. Po několika kilometrech zastavujeme na lokalitě ranč San Antonio. Vpravo před vraty do ranče je malý nenápadný kopeček, který je plný kvetoucích Ariocarpus trigonus.

Ariocarpus trigonus - velký obrázek 202 kB
Ariocarpus trigonus, Rancho San Antonio

Lezeme po zemi jako malé děti a snažíme se ulovit co nejlepší záběry. Některé rostliny mají celé věnečky květů. Při průzkumu druhého kopečku málem šlapu na asi 50 cm dlouhého ještěra. Rychle si připravuji foťák, bohužel zvíře bleskurychle mizí pod blízkým keřem.

Vyrážíme k dalšímu ranči, vzdáleném asi 10 km. Před rančem odbočujeme doprava k vodní nádrži (GPS, 24 58 313, 100 03 935, výška 1027m n.m.). Zde na mírných kopečkách nalézáme opět kvetoucí trigony. Je to zážitek fotit ariokarpusy a v pozadí vodní nádrž. Určitě netypické pro vyprahlé Mexiko. Jako doprovodnou vegetaci nalézáme homalocephalu,

Homalocephala texensis u jezírka při cestě na San Carlos

pektinátní echincereusy a též asteriasy. Během chvilky přijíždí člověk, představuje se jako správce ranče a ptá se, co tady hledáme. Po ubezpečení, že nám jde jen o místní floru spokojeně odjíždí. Projíždíme San Carlos a první lokalita s názvem La Liberta opět přináší zážitek s kvetoucích Ariocarpus trigonus do průměru 20 cm.

Ariocarpus trigonus, La Liberta

Okolo je všude plno Echinocactus pectinatus, Astrophytum asterias a Ancistrocactus megarhizus. Bohužel při výjezdu z lokality zjišťujeme, že jsme opět píchli a dáváme rezervu. Na Mexičanech je sympatické, že se většina zeptá a nebo ukáže, jestli něco nepotřebujete. Popojíždíme k místnímu vulkanizátorovi, který nám za mírný poplatek opět stejným způsobem gumu opravuje a odjíždíme směr Barretal. Nocleh nalézáme těsně vedle prašné cesty, která končí vraty do ranče.