O mně Cesty Fotoalbum Novinky Polní čísla MT Kontakt

Americký deník aneb poprvé v JA

tak, jak jsem to vnímal já, Martin Tvrdík, začínající gymnofil
část 11.

přechod na část:   1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15

24. 1. 2006 - Dnes musíme rozhodně něco udělat s těmi stěrači. Recepční nám doporučuje autoelekrodílnu a tak se tam přesouváme. Oprava se asi protáhne a tak já s Jirkou vyrážíme do města a Venca s Brianem zůstává u auta.

Salta

Na náměstí si dáváme vynikající argentinskou kávu, v knihkupectví kupujeme mapy a publikaci o Argentinských kaktusech. Auto se pořád ještě opravuje, tak si vyřizujeme internet a nakupujeme čerstvé pečivo v místní pekárně.

Cesta Salta - Caldera

Ze Salta přejíždíme do provincie Jujuy. Tato oblast má již velikou vzdušnou vlhkost a tropickou sukulentní vegetaci. Na stromech rostou bromélie.

Navštěvujeme informační centrum pro provincii Jujuy, kde nám ochotné pracovnice dají propagační materiály a mapky.

Informační centrum

Odbočujeme na San Salvador de Jujuy, správní město provincie. Po nafocení a nákupu map odjíždíme směr bolivijské hranice. Již v podvečer se šplháme na lokalitu Volcán. Rostou zde drobné rostlinky Lobivia hamatacantha rebutioides a Parodia icarensis v. tumbaya, pojmenované podle městečka Tumbaya.

Volcan, lokalita Lobivia haematantha rebutioides

Dnešní místo na nocleh je docela problém. Při odbočení  ze silnice nás zastavují uzamčená vrata soukromích pozemků. Při dotazu majitele nedostáváme souhlas s nocováním. To je poprvé, co se z něčím takovým setkávám.Připadá mi ale, že to je proto, že se nás bojí. Konečně nalézáme u jedné vesničky malé písečné plácky, vzdálené od silnice.V dálce se blýská .Stavíme stany,vaříme polévku a jdeme chrnět.

25. 1. 2006 - Z deště naštěstí nic nebylo. Kousek odtud rostou na skále malinkaté Blosfeldia liliputana. U městečka Tilcara rostou známé Gymnocalycium saglionis tilcatensis.

Gymnocalycium saglionis tilcarense

Rostlin je zde poměrně dost. Tato varieta kvete již od průměru asi 7 cm, o čemž jsem měl možnost se sám přesvědčit. Po několika km je silnice zatarasena. Indiáni mají natažené transparenty, asi bojují tímto způsobem za svá práva.

Demonstrace a Tilcara

Je zvláštní , že se zde nikdo nerozčiluje a všichni v klidu čekají. To si u nás neumím představit. Naštěstí nás po malé chvíli pouští a nechají po skupinách projet. Míjíme ceduli, která nás upozorňuje, že se opět vracíme do tropů.
Městečko Humahuaca je opět výletní oblast.

Humahuaca

Je zde mnoho turistů. Dáváme si rozchod, Venca s Brianem jedou někam na pasacany a já s Jirkou opět spěcháme za kulturou. Je zde plno obchůdků se suvenýry a tak po obědě v místní restauraci (lamí steak) s živou hudbou, taky nějaké nakupujeme. Přesouváme se za městečko směr Cerro Moro, kde jak máme informace, by měla někde růst červenokvětá Weingartia neumaniana, kterou se pokusíme najít. U polorozpadlého statku rostou krásné červeně kvetoucí rostliny Tephrocactus nigrispinus.

Tephrocactus nigrispina

Od místních lidí se dovídáme, že Cerro Moro je název pohoří a tak se pokoušíme vylézt na jeden kopec, který se nám zdá nejpříhodnější. Brian říká, že tyto rostlinky je třeba hledat až na plotnách na vrcholu kopce v drobném štěrku. Je to docela slušný výstup a v této výšce se i špatně dýchá. Brzy se rozdělujeme. Bohužel na kopci  žádnou kaktusovou vegetaci nenalézáme.

Parodia massii

U vesničky směrem na Humahuaca je fotbalové hřiště. Muselo být náročné v této kamenité pustině něco takového vybudovat. Co by ale pro budoucí Maradony argentinci neudělali. Pro nás je to jednoznačné. Na hřišti se bude dobře nocovat.