Výprava proběhla ve
dnech: 3. 1. - 6. 2. 2006
Najeto celkem: cca 7500 km, vozem Nisan Patrol, majitel
Brian Bates
Účastníci:
Brian Bates: odborník
na Jihoamerické kaktusy žijící trvale v Sucre a neúnavný
cestovatel po rozlehlých Jihoamerických končinách. Dobrý
řidič se špatným vztahem ke svému vozidlu. Jeho seznam
polních čísel je rozsahem podobný Ottovu naučnému slovníku.
Václav Jakubec: známý
kaktusář, majitel obce Luštěnice. K životu mu opět stačily
dvě hodiny spánku a pravidelná večerní polévka, zvaná
Jihoamerická směs.
Jirka Červený: kaktusář,
který je v republice pověstný svým kladným vztahem ke všem
kaktusům, které přišly o ostny. Jinak jeho připravenost na
akci je obdivuhodná. Má s sebou veškeré dostupné informace,
takže cestování s ním , se stává „procházkou růžovou
zahradou“
Martin Tvrdík: účastník
číslo 4 , s vyhraněným zájmem o rod Gymnocalycium
3. 1. 2006 -
Tak letíme opět se společností Lufthansa. Ve Franfurktu
n/Mohanem čekáme asi jednu hodinu a odlétáme Boxingem
747-400 směr brazilské Sao Paulo.Od Němců člověk alespoň ví,
co může očekávat. Tři piva a dost. Letuška se tváří jako by
neslyšela. Mně to ale moc nevadí, protože stejně za moc
nestálo. Mám štěstí. Dvě sedadla vedle mě jsou prázdná, tak
za závistivých pohledů mých spolucestujících kamarádů
ulehám. V první třídě se nemají lépe. Ráno po klidném letu
vystupujeme na mezinárodním letišti v Sao Paulo. Bohužel
naše letecká společnost nám zrušila jeden let, tak musíme na
letišti trávit 12 hodin.
|
Frankfurt nad
Mohamen - letiště
4. 1. 2006 -
Konečně vidíme, jak do přistaveného letadla společnosti
Aerosur nakládají naše zavazadla. Měli jsme docela strach.
Jsme v Jižní Americe a tady si nikdo s ničím moc neláme
hlavu. Přijít o zavazadla by bylo pro mě nepředstavitelné.
Letadlo Boxing 727 – 200 vypadá velice zachovale. Žádná
trčící péra ze sedaček, jak vyhrožoval Venca jako zkušený
cestovatel.
|
|
Sao Paulo
První mezipřistání
v Puberto Suarez. Pod námi jen prales. Je pro mne
nepochopitelné , jak pilot na tak krátké přistávací dráze
dokázal přistát. Po stranách dráhy je drátěné pletivo a před
ním v pravidelných rozestupech vojáci se samopaly. Letadlo
zastavilo asi 20 metrů před koncem dráhy. Jeden nízký
domeček a jinak nic. Ani nějaké auto. Po přistaveném
žebříku(to trochu přeháním, byly to schody). Dvě babky
slezou a dvě nastoupí. Tady v této oblasti to letadlo
funguje jako autobus. Pilot ho na místě otočí do protisměru
a můžeme frčet. Další letiště už je o něčem jiném. Santa
Cruz. Musíme vystoupit, nechat se odbavit a opět nastoupit.
Venca má menší problémy. V zavazadle si nechal malé nůžtičky
a byly mu odebrány. Doma ho žena asi moc nepochválí, vždyť
byly po babičce. Na další zastávce bafneme zavazadla a hurá
z letadla. Na ploše mě napadne ověřit jestli jsme už v La
Paz. Ptám se vojáka a on jen zavrtí hlavou. Ne seňore, tohle
je Cochabamba. Zpitomělí z dlouhého cestování se vracíme do
letadla. Letušky z nás mají trochu srandu.
Konečně La Paz. Už je
pěkná tma. Mám z toho trochu strach. Letiště je v nadmořské
výšce 4100 m. Pro našince je to dost. Naštěstí Brian je na
letišti. Po krátkém přivítání popadneme zavazadla a vzhůru
za dobrodružstvím. 200 m metrů a všichni funíme, jako bychom
uběhli maratón. Následuje sjezd do města, které je
v obrovském kráteru. Pohled je to impozantní. Miliony světel
pod námi.
|
Ubytování v
La Paz
V městě se ubytováváme
v již ověřeném hotelu Pando. Platíme 400 boliviánu za 4
lůžkový pokoj. Jak zjišťuje při zpátečním pobytu v La Paz,
nás trochu vzali na hůl. Ale jsem rádi, že jsme v pořádku
dorazili. Sprcha je krásný vynález. Brzo usínáme.
|
La Paz
5. 1. 2005 -
Ráno snídaně několik toustů s máslem a marmeládou. Zkoušíme
čaj z koky, prý to pomáhá snášet tyto nadmořské výšky. Na mě
to ale žádné účinky nemá.
|
La Paz
V noci
sprchlo.Vyrážíme směr Patacamaya a dále hranice s Chile.
Tato cesta je seznamovací. Procestovat 3 státy za měsíc je
opravdu dost. Měníme dolary za Boliviány (kurz 1:8) .
Kupujeme benzín, cena je velmi příznivá, a vyrážíme.
Bolivie je velmi chudý
stát. Kousek za městem se vybírá za použití silnice. Je to
sice převážně praška, ale po poli se jezdit nedá. Kousek za
mýtným se začíná kouřit z pravého kola.
|
Porucha brzda
za La Paz
Asi brzdový váleček.
Zastavujeme v nejbližší vesnici. Místní mechanico nemá ani
svěrák.
|
Oprava brzda
za La Paz
Nářadí si půjčuje od
Briana. Zato alespoň není drahý. Vyrážíme. Do večera bychom
měli přejet hranice a ještě se dostat do nějaký přijatelný
výšky pro nocování.
|
Před Chile
To ale netušíme, co
nás čeká. Je už pomalu šero, když dorážíme k celnici. Musíme
odevzdat emigrační lístky, dostat razítko do pasu a můžeme
vyrazit k Chilské straně. Je to asi 5 km. Už je slušná tma.
U závory zastavujeme a jdeme se odbavit. Bohužel, čilská
strana již neodbavuje. V místnosti je jen uklízečka a jeden
policajt. Na úplatek to moc nevypadá. Musíme se vrátit do
Bolivie. No tak co zbývá. Na bolivijské straně závora dole a
nikde nikdo. No to je dobrý. Místní říkají, že je zde nějaká
možnost přespání. Jdeme se na to podívat. Hrůza. Strop tak
metr dvacet a jedna dvojpostel, ne moc vábně vypadající.
Jediná možnost je spaní ve stanu. U celnice na plácku u
buňky za úplný tmy a v nadmořské výšce 4370 m .Máme toho
plné zuby. Děláme večerní polévku a jdeme na kutě. Moc toho
nenaspíme. V leže se dýchá ještě hůře než ve stoje. Chce to
několik dní aklimatizace. Ta nám ale nebude dopřána, protože
již zítra bychom měli být u moře. Je pěkná kosa a místy i
prší. Do rána to snad nějak přežijeme. Ještě že mám dobrý
spacák.
|
Před čilskými
hranicemi
|